İş hayatında psikolojik manipülasyon diye anılan mobbing türleri! En yaygını: Gaslighting

Gaslighting, zorbalık gibi diğer duygusal istismar türlerinden daha incelikli olabilen bir psikolojik istismar şekli. Psikolojik olarak güvende hissetmenin tam tersi olarak nitelenebilir. Gaslighting, kişinin kendi akıl sağlığını sorgulamasına neden olan yalanlar, inkar ve sindirme taktikleri yoluyla manipüle edildiği bir psikolojik taciz biçimini tanımlamak için kullanılan bir terim.

DÜŞÜNCELERİN ÖNEMSİZ BASKISI
Gaslighting yapan kişi karşıdaki kişinin duygularının, düşüncelerinin ve algılarının önemsiz veya yanlış olduğunu ima eder. Gaslighting yapan kişiler genellikle narsist bir kişiliğe sahiptir.
Peki bu istismar türü ofiste nasıl yaşanıyor? Nasıl bir mobbing türüne dönüşüyor? İşyerinde gaslighting kurbanı olduğunuzdan nasıl emin olabilirsiniz? İşte dikkatli olmanız gereken bazı belirtiler:

1. Performansınızla ilgili sürekli olumsuz ifadeler duyuyorsanız
İşyerindeki performansınız hakkında ısrarcı, sürekli ve gerekçesiz olumsuz bir söylem duyarsanız, muhtemelen karşınızda bir psikolojik tacizci var demektir. Burada işinizle ilgili yorumun objektif ve geçerli olup olmadığını iyi analiz etmeniz gerekir. Bir ekip üyesine yöneticinizin veya liderinizin tam olarak ne söylediğini anlatın ve aynı fikirde olup olmadıklarını sorun. İş arkadaşlarınızdan gaslightinge karşı çıkmanıza yardımcı olmalarını sağlayabilirsiniz.

2. Sürekli toplum içinde küçük mü düşürülüyorsunuz?
İş arkadaşınızın ya da yöneticinizin sizi toplum içinde sürekli küçümsediğini mi düşünüyorsunuz? Bu olduğunda başkalarının rahatsız olduğunu fark ettiniz mi? İş arkadaşınızın ya da yöneticinizin yaptığı yorumlar kendi gerçekliğinizi sorgulamanıza neden oluyorsa, o zaman gaslighting mağduru olabilirsiniz. Bir iş arkadaşınız veya patronunuz sizi küçümsemeye devam ederse, insan kaynaklarından biriyle konuşmanın zamanı gelmiş olabilir.

3. Kendiniz hakkında sürekli olumsuz dedikodular duyuyorsanız
Gaslighter’ların gerçeklik duygunuza saldırmasının yollarından biri de arkanızdan dedikodu yapmaktır. Gaslighter, ekip üyelerinizi size karşı düşmanlaştıracak kontrolü elinde tutabilir ve kendinizi kötü biri gibi hissetmenize neden olabilir. Doğru olmayan söylentiler duyuyorsanız dedikodunun kökenini belirlemeye çalışmalısınız. Ne olursa olsun, kendinizi savunma ve zararlı söylentilere son verme hakkına sahipsiniz.

4. Kendinizi sürekli olarak gerçeklik algınızdan şüphe ederken buluyorsanız
Bu gaslighting’in en büyük işaretlerinden biridir. İş arkadaşınızla ya da yöneticinizle bir fikrinizi ya da durum analizini paylaştıktan sonra kendinizden sürekli şüphe duyuyorsanız, sürekli fikirlerinizin yanlış olduğu ima ediliyorsa muhtemelen gas lightinge maruz kalıyorsunuz demektir.

5. İşinizle ilgili veya gerekli mesleki faaliyetlerden dışlanıyorsanız
Gaslighters sizi düzenli toplantılar gibi profesyonel faaliyetlerden dışlayarak kendinizi kötü hissetmenize neden olur. Elbette, gerçekten de toplantı için gerekli olduğunuzu düşünmemiş olmaları mümkün. Bu gibi olayları diğer eylemlerinin ışığında değerlendirmek daha akıllıca olacaktır. Bir anlık kendinden şüphe duyma veya dışlanma genellikle sorun değil. Ancak bu davranış süreklileşmiş, gerekçesiz bir kalıp haline dönüşmüşse, işte orada dikkatli olmak gerek. Aynı kişi tarafından düzenli olarak dışlanıyorsanız ve kesinlikle dahil edilmeniz gerektiğini biliyorsanız, o zaman bu durum gaslighting olabilir.

patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir